مارگون و آزمون بزرگ اعتماد به سرمایهگذاری خارجی؛ تحلیلی بر پروژه 504 میلیون دلاری خودروهای هیبریدی
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1404 | محل پروژه: منطقه سقاوه مارگون
نویسنده: مهندس مرتضی رستگارفر | پایگاه خبری مهندسی کهگیلویه و بویراحمد
شروع ساخت بزرگترین کارخانه خودروهای هیبریدی جنوب کشور
عملیات کلنگزنی کارخانه تولید خودروهای هیبریدی در منطقه سقاوه از توابع مارگون با حضور استاندار، نمایندگان مجلس و سرمایهگذار خارجی انجام شد.
این پروژه با سرمایهگذاری 504 میلیون دلاری و با مشارکت یک شرکت چینی آغاز شده و ظرفیت تولید آن 100 هزار دستگاه در سال خواهد بود.
به گفته یدالله رحمانی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، این کارخانه از فردای کلنگزنی وارد فاز اجرایی میشود و با توجه به دارا بودن مجوزهای محیط زیستی، به عنوان یک پروژه «تولید سبز» شناخته میشود که در کاهش ناترازی انرژی نیز مؤثر خواهد بود.
این کارخانه همچنین با ایجاد بیش از 2 هزار فرصت شغلی، نقش قابل توجهی در کاهش بیکاری استان ایفا خواهد کرد.
نقش دانشگاه و بومیسازی تکنولوژی
محمد بهرامی، نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ضرورت بومیسازی 70 درصدی فناوری این پروژه، خواستار همکاری دانشگاه یاسوج شد و تأکید کرد که رشتههای دانشگاهی متناسب با نیاز این پروژه باید تعریف و تصویب شوند.
همچنین بر اساس گفتههای حمید کشکولی، مجری طرح، فاز اول کارخانه در مدت 15 ماه آینده افتتاح خواهد شد. این کارخانه در 40 هزار متر مربع زیربنا و با سه خط تولید نیمهاتوماتیک راهاندازی میشود.
قرار است با مشارکت پارک علم و فناوری و کشور چین، یک مرکز آموزشی و تحقیقاتی نیز در محل کارخانه تأسیس شود.
تحلیل نهایی: آغاز یک تحول صنعتی در استان
پروژه احداث کارخانه خودروهای هیبریدی مارگون را باید فراتر از یک سرمایهگذاری صنعتی دید. این طرح، با حجم سرمایهگذاری بیسابقه، فناوری روز جهانی، و ظرفیت عظیم اشتغالزایی، میتواند آغازگر فصل تازهای در توسعه صنعتی کهگیلویه و بویراحمد باشد؛ فصلی که در آن اقتصاد بومی به سمت تولید سبز، جایگزینی واردات، و انتقال دانش فنی حرکت میکند.
ورود یک شرکت خارجی به عنوان سرمایهگذار، آن هم با رویکرد انتقال تکنولوژی، در شرایط دشوار اقتصادی کشور، اتفاقی ارزشمند است. تجربه موفق این پروژه میتواند اعتماد دیگر سرمایهگذاران خارجی را نیز جلب کند و استان را از حاشیه به متن توسعه اقتصادی کشور بکشاند.
تحقق وعدههای زمانبندیشده، تأمین زیرساختهای حیاتی در منطقه سقاوه، و آمادهسازی نیروی انسانی بومی، از مهمترین پیششرطهای موفقیت آن هستند. مشارکت دانشگاه یاسوج، پارک علم و فناوری، و سایر نهادهای آموزشی و پژوهشی در فرآیند بومیسازی دانش فنی، ضرورتی اجتنابناپذیر است.
رسانهها، دانشگاهها، نهادهای اجرایی و مردم محلی، وظیفه دارند با حمایت، نظارت و مطالبهگری هوشمندانه، این پروژه را تا تحقق کامل اهداف آن همراهی کنند. کارخانه هیبریدی مارگون تنها یک کلنگزنی نیست؛ میتواند به نماد خودباوری صنعتی و الگویی برای توسعه پایدار در استان تبدیل شود — اگر همه ما در کنار آن بایستیم.
بسیار عالی
من با دید مثبت به این پروژه نگاه میکنم، اما همچنین پروژه ای مثل پتروشیمی دهدشت بی نتیجه ماند.
اما من به دکتر بهرامی ایمان دارم،
خودروهای هیبریدی باید بیست سال پیش توسط جمشید آرین در گیلان راه اندازی میشد یک صنعت ملی و بومی، که متاسفانه الان داره به یک صنعت غیره بومی تبدیل میشه
افسوس افسسسسسوس
سلام
قطعا مردم اون منطقه انتظار دارن که نیروهای بومی اونجا استخدام بشن، حالا تصور کنید مثلا سرکارگر کارخونه به یه کارگر اونجا بگه چرا این کارو ناقص انجام دادی! فردا صبحش تجمع میشه جلوی کارخونه، درب کارخونه پلمپ میشه و تا سرکارگر اخراج نشه اجازه بازگشایی کارخونه داده نمیشه! مورد مشابه سراغ دارم که میگم.
من که امیدی ندارم به موفقیت همچین طرحی در استان